Funkčnosť všetkých prvkov na webstránke je podmienkou jej úspechu

Aby bola webstránka prínosná pre užívateľov, ako aj pre samotného majiteľa, všetky jej prvky by mali fungovať bezchybne – prekliky, navigácia, vyplnenie formulára, práca s filtrom, vyhľadávanie, registrácia, prihlásenie, nákupný proces… Jednoducho povedané, ani tí najmenej skúsení užívatelia by na webe nemali ostať zmätení a nemali by sa nikde zaseknúť. Realita sa však od tejto predstavy často líši.

Ak však patríte k tým, ktorým záleží na tom, aby ich web na 100 % fungoval, overte si funkčnosť nasledujúcich základných prvkov, pri ktorých mnohé webstránky ešte stále zlyhávajú:

Odkazy na ďalšie podstránky by mali smerovať tam, kam užívateľ očakáva, že bude odkázaný, a nie napríklad na neexistujúce stránky s chybou 404. Ich umiestňovanie by zároveň malo mať zmysel a nemali by odpútavať pozornosť od reálneho cieľa.

Produkty e-shopov by mali mať výrazné tlačidlo „Pridať do košíka“ alebo tomu adekvátny ekvivalent. Po stlačení tohoto tlačidla, by mala byť zrozumiteľne zobrazená informácia o pridaní produktu do košíka.

Vyhľadávacie pole na webstránke by malo byť intuitívne dostupné a viditeľné. Výsledky vyhľadávania by mali byť:

  • adekvátne k vyhľadávanému výrazu
  • graficky prehľadné a jasné
  • zrozumiteľne zoradené v závislosti od voľby spôsobu zoradenia

Formuláre by nemali obsahovať žiadne položky, ktoré nie sú nevyhnutné. Nezabudnite tiež na to, aby po odoslaní údajov užívateľ automaticky dostal jasnú spätnú väzbu o tom, že bol formulár odoslaný. Ak náhodou návštevník vyplnil niečo zle, mal by dostať zrozumiteľnú informáciu o tom, kde a ako by to mal napraviť.

Nezabudnite zároveň na to, že údaje, ktoré zákazník už vyplnil do formulára, by sa mali postupne ukladať, aby po chybovej hláške nebolo nutné identické položky vypisovať viackrát po sebe.

Nákupný košík by mal byť vždy umiestnený na dobre viditeľnom mieste. Návštevník by mal mať stále zreteľnú vedomosť o tom, v akom kroku nákupného procesu sa práve nachádza, a tiež by mal mať možnosť vrátiť sa k predošlým úkonom bez toho, aby sa zmazali už zadané údaje.

Webstránka by mala byť responzívna, čiže optimalizovaná pre mobilné zariadenia. O tom, že ide o povinnú jazdu pre každého tvorcu webstránky, svedčí fakt, že podľa prieskumu Google až 65 % populácie používa mobilné zariadenie.

Prvky webstránok by mali byť dostatočne veľké na spoľahlivý preklik aj z dotykovej obrazovky smartfónu. Webstránka na smartfónoch by sa totiž mala dať celá pohodlne ovládať palcom ruky, v ktorej držíme mobilné zariadenie.

Nezabudnite preto ani na ovládanie jednou rukou, ktoré je pri väčších uhlopriečkach smartfónov a rozlíšeniach viac ako Full HD či 2K niekedy problematické.

Príklad neresponzívnej a responzívnej stránky. Zdroj: blog.xola.com

Formuláre a tlačidlá by mali byť dostatočne veľké

Mobilné zariadenia najčastejšie ovládame dotykom prsta, pričom každý z nás má prsty rôznych tvarov a veľkostí. Aj z toho dôvodu je podstatné, aby tlačidlá, formuláre a ďalšie prvky, ktoré vyžadujú dotykové ovládanie či gestá, boli dostatočne veľké, aby potom zbytočne nedochádzalo k nechceným vedľajším kliknutiam a nedorozumeniam.


Heatmapa ovládania smartfónu palcom. Zdroj: scotthurff.com

Ak chcete vedieť viac a angličtina vám nerobí problém, odporúčame vám prečítať si tiež článok o tom, ako správne optimalizovať webstránku podľa dotykových zón užívateľa.

Avšak už samotné uvedomenie si toho, že vaša webstránka by mala byť po všetkých stránkach funkčná, je správnym krokom k zlepšeniu prístupnosti vášho webu. Preto má určite význam aspoň z času na čas skontrolovať jednotlivé prvky a podstránky vášho webu a overiť si, či naozaj fungujú tak, ako by mali. Kedy naposledy ste to urobili? :)

Zdroj obrázkov: http://www.goodui.org/

Ďaľšie pravidlá